Terveys

Teksti: Kaija Törmä

Blogi: Valoherkkyyttä ja keinokyyneleitä

Olen valon lapsi. Rakastan kirkkalta, inhoan kelmeitä valoja. Paitsi silloin, kun ajan autolla pimeässä. Pimeällä ajaminen on yleensäkin kamalaa, mutta nykyautojen superkirkkaiden led-lamppujen takia suorastaan sietämätöntä.

Tänä vuonna vastaantulevien autojen led-valojen vaikutus tuntui erityisen ikävältä. Silmäni kipeytyivät ja näkö tuntui ajoittain sumenevan. Arvelin, että oireet häviäisivät illan mittaan tai vähintäänkin seuraavina päivinä, mutta ne vain jatkuivat. Oli pakko varata aika silmälääkärille. Pelkäsin, että oireet viittaavat johonkin tosi vakavaan, mutta kyse olikin ”vain” kuivista silmistä. Kuivista silmistä!? Olen itsekin kirjoittanut tästä varsin yleisestä vaivasta, mutta löytämissäni lähteissä on oirekirjoissa mainittu tyypillisesti roskan tunne, vetistely, kutina, kirvely ja punoitus. Näköjään myös silmien valoherkkyys, kipu ja näön sameus voivat kuulua kuvioon.

Silmät kuivuvat, jos kyynelnestettä on liian vähän. Silmistä erittyvä vetinen neste ei kuitenkaan voitele ja kosteuta silmää kyynelnesteen tavoin. Neste on lisäksi suolaista ja enemmänkin ärsyttää silmiä.

Olen istunut vuosia päivittäin näyttöpäätteen edessä, mikä on yksi kuivasilmäisyyden riskitekijöistä. En ole kuitenkaan aikaisemmin havainnut mitään erityisiä oireita silmissäni tauottomasta päätetyöskentelystäni huolimatta. Nyt ruudun tuijottaminen ja älylaitteiden käyttökin tuntuu kirvelevän silmiäni. Ehkä taustalla on ikä, sillä kuivasilmäisyys lisääntyy yli 40-vuotiailla naisilla hormonitoiminnan muuttuessa.

Kuiviin silmiin lääkäri kirjoitti minulle reseptin kosteuttavista silmätipoista eli keinokyyneleistä. Apteekissa on laaja valikoima myös itsehoitotuotteina saatavia keinokyyneleitä tippoina, voiteina ja geelinä. Jos silmiin ei liity sairautta, ne käyvät vallan hyvin hoidoksi ja niitä voi huoletta käyttää jatkuvasti.

Mistä tietää minkä tuotteen valitsee? Päiväkäytössä koostumukseltaan ohuemmat nestemäiset tipat ovat usein miellyttävimpiä, sillä ne eivät sumenna näköä. Nukkuessa kyyneleritys loppuu, joten yöllä toimivat paksummat ja tehokkaammat silmävoiteet tai -geelit. Jos joku tuote ei tunnu toimivan tai jopa ärsyttää silmiä, kannattaa vaihtaa se saman tien ja kysyä neuvoja farmaseutilta sopivan valmisteen löytämiseksi. Mikäli silmien oireet eivät kuitenkaan helpota itsehoitotuotteiden avulla muutaman viikon aikana, käänny aina lääkärin puoleen.

Vinkki: Jos teet lähityötä, pidä välillä taukoja ja anna silmien levätä. Silmien riittävä ja tehostettu räpyttely tukee kyynelnesteen normaalia erittymistä, joten sekin auttaa kuivien silmien oireisiin.