Terveys

Teksti: Annina Vainio
Kuva: Riina Peuhu

Neuvonnalla ehkäistään särkylääkkeiden haitat

Viialan apteekin proviisori Pauliina Nyberg huomaa päivittäisessä työssään, että särkylääkkeiden haitat, lääkkeiden vaikuttavien aineiden erot tai yhteisvaikutukset eivät ole kaikille asiakkaille itsestään selviä asioita. Nybergin mielestä apteekkien rooli terveydenhuollossa on merkittävä. Apteekkityössä se tarkoittaa huolenpitoa, asioiden varmistamista ja arkisia asiakaspalvelutilanteita.

”Aion ryhtyä tulevaisuudessa apteekkariksi”

Klo 11 Aloitan iltavuoroni jatkamalla paperitöitä, jotka jäivät kesken edellisenä päivänä. Tarvittaessa käyn välillä reseptintoimituksessa palvelemassa asiakkaita.

Viialan Apteekki oli ensimmäinen työpaikkani noin 20 vuotta sitten, kun olin vastavalmistunut proviisori. Palasin tänne syksyllä 2023. Nykyään apteekki on isompi kuin 2000-luvun alussa, mutta yksi työkaveri on edelleen sama.

Kaksi apteekin työntekijää selaavat kansiota työpöydän äärellä.
Pauliina Nyberg tarkistaa hoitokotiasiakkaille lähtevien annosjakelupussien tiedot. Pirkkalalainen kesätyöntekijä Soila Nevalainen auttaa pussien pakkaamisessa.

Klo 12.30 Salaattilounaan jälkeen siirryn päivän päätehtäviini, hoitokotien annosjakelutilauksiin. Tarkistan, millaisia lääkitysmuutoksia tuleviin tilauksiin on tullut ja onko tarvittavat reseptit uusittu.

Huolehdin nyt ensi kertaa myös hoitokotiyhteistyön valmistelevista toimenpiteistä. Olen aiemmin työskennellyt isommissa apteekeissa, joissa toimenkuvani ei ole ollut yhtä laaja kuin Viialassa. Täällä opettelen uutta, koska aion ryhtyä tulevaisuudessa apteekkariksi.

Päädyin alalle aikoinaan sattumalta. Törmäsin proviisorin tutkintoon, kun selailin lukioikäisenä valintaopasta. Ajattelin pitkään, että ainakaan apteekkaria minusta ei koskaan tule.

Nyt olen valmis ottamaan seuraavan askeleen urallani. Minua motivoi, että apteekkarina voin kehittää apteekkia kuten parhaaksi näen.

”Kaikille asiakkaille särkylääkkeiden haitat eivät ole selviä”

Klo 13 Viialalainen Pirkko Katajamäki, 76, noutaa miehelleen kolesterolilääkettä. On tyypillistä, että apteekissa asioidaan esimerkiksi puolison tai vanhempien puolesta.

Asiakaspalvelutilanteet ovat tämän työn suola. Työskentelin jonkin aikaa lääketeollisuuden palveluksessa, mutta silloin en tuntenut olevani avuksi kenellekään. Apteekit ovat mielestäni tärkeä osa suomalaista terveydenhuoltoa. Neuvomme asiakkaita itsehoidossa, autamme lääkeasioissa ja ratkomme erilaisia pulmatilanteita.

Proviisori neuvoo asiakasta apteekissa. Neuvonnalla ehkäistään esimerkiksi särkylääkkeiden haitat.
Pauliina Nyberg ja viialalainen Pirkko Katajamäki vertailevat erilaisia dosetteja eli lääkeannostelijoita.

Esimerkiksi kaikille asiakkaille särkylääkkeiden haitat tai rajoitteet eivät ole selviä asioita. Siksi pidän huolestuttavana, että jotkut yleisimmät itsehoitolääkkeet halutaan vapauttaa myytäväksi myös muualla kuin apteekeissa.

Kerran eräs asiakas tuli hakemaan närästyslääkettä ja kysyi, voisiko ostaa samalla kaksi pakettia särkylääkettä. Kerroin haittavaikutuksista ja siitä, että liiallinen tulehduskipulääkkeiden käyttö voi aiheuttaa mahahaavan. Tätä asiakas ei tiennyt.

Joskus ihmiset sekoittavat ibuprofeenin ja parasetamolin, joissa on eri vaikuttava aine. Ibuprofeeni on tulehduskipulääke, joka ei sovi esimerkiksi verenohennuslääkkeiden käyttäjille. Myös joitain verenpainelääkkeitä tai tiettyjä mielialalääkkeitä käyttävien ja vaikeaa astmaa tai mahasuolikanavan tulehduksellisia sairauksia sairastavien tulee noudattaa varovaisuutta.

Tarkistamme muidenkin lääkkeiden yhteensopivuuden. Taannoin kävi ilmi, ettei erään vanhemman henkilön yskänlääke sopinut yhteen hänen käyttämänsä muistilääkkeen kanssa.

Näemme apteekissa nykyisin Reseptikeskuksesta vain asiakkaan reseptit, mutta jatkossa meillä on mahdollisuus nähdä samalla koko lääkityslista. Muutos helpottaa kokonaislääkityksen hallintaa.

“Apteekit keventävät konkreettisesti terveydenhuollon kuormaa”

Klo 15 Jatkan annosjakelutilausten parissa. Lääkkeet toimitetaan hoitokotien asiakkaille pusseissa lääkelistan kera. Tarkistan, että pussien sisältö ja asiakkaiden kotilääkekorttien tiedot täsmäävät.

Ajattelen, että apteekit keventävät konkreettisesti terveydenhuollon kuormaa. Taannoin 65-vuotias rouva osti ensi kertaa astmalääkettä. Kävimme demolaitteen avulla läpi, miten lääke otetaan. Rouva kertoi, että lääkäri oli kehottanut varaamaan ajan sairaanhoitajalle opastusta varten, mutta hoitaja oli sanonut, että apteekissa osataan neuvoa. Tottahan se on.

Tehtävämme on opastaa ihmisiä hakeutumaan lääkärin vastaanotolle silloin, kun itsehoito ei riitä. Kauan sitten palvelin miestä, joka kaipasi särkylääkettä. Hänen kätensä oli aivan musta, ja kehotin häntä menemään lääkäriin. Myöhemmin selvisi, että käsi oli murtunut.

Apteekin työntekijä kuvaa ottaa kännykällä kuvaa apteekista.
Apteekin sosiaalisen median tilien päivityksiin tarvitaan valokuvia.

”Lääkeannostus on hieman epätavallinen”

Klo 18 Noin 65-vuotias nainen tulee noutamaan unilääkettä, mutta lääkäri ei ole kirjoittanut reseptiin vahvuutta. Myös annostus on hieman epätavallinen. Koska lääke on asiakkaalle uusi eikä lääkäriä saa enää kiinni, tämänkin asian selvittäminen jää seuraavalle päivälle.

Nykyään lääkäreitä on yhä vaikeampi tavoittaa, mikä heijastuu apteekkityöhön. Valitettavan moni ihminen kokee, että heitä ei haluta julkisen terveydenhuollon asiakkaaksi ja että apua ei saa silloin, kun sitä tarvitsee.

Kun julkisen terveydenhuollon palveluja heikennetään, toivon, että apteekkipuolta ei romuteta samalla. Asiakkaat tietävät, että apteekki on matalan kynnyksen paikka, jossa he saavat aina palvelua. Saatamme olla monelle ainoa terveydenhuollon kontakti.

Klo 19 Työpäiväni päättyy. Kun pääsen kotiin, leivon tyttärelleni syntymäpäiväkakun.

Mietityttääkö lääkkeesi sopivuus, yhteisvaikutukset, särkylääkkeiden haitat tai joku muu asia lääkehoidossasi? Avainapteekkien osaava henkilökunta neuvoo kaikissa lääkkeisiin liittyvissä asioissa. Klikkaa tästä niin löydät lähimmän Avainapteekin.