Terveys

Teksti: Heli Koppelo
Kuva: Timo Heikkala

Päivä apteekissa

Proviisori Heidi Juntunen rakastaa työnsä vaihtelevuutta ja haastavuutta. Ala menee vauhdikkaasti eteenpäin ja oppimista riittää, mutta tärkeintä on asiakkaiden mahdollisimman sujuva palvelu.

KLO 10.00 Hurautan autolla iltavuoroon parinkymmenen kilometrin päästä maaseudulta. Odotan ensimmäistä lastani, joten otan aamut rauhallisesti töihin valmistautuen. Olen työskennellyt kajaanilaisessa Lehtikankaan apteekissa vuodesta 2012, ensin farmaseuttina ja vuodesta 2017 proviisorina.
Joka aamu on mukava tulla töihin, sillä meillä on huippuporukka ja työ niin vaihtelevaa, ettei koskaan voi tietää, millainen päivästä tulee.
Työkaverit ovat hoitaneet apteekin avaamisen kello 8.30 sekä tavaratoimitusten vastaanottamisen ja purkamisen. Aloitan päivän konttorihommilla.

Ensimmäiseksi kyselen kuitenkin työkavereilta kuulumiset.
Kaikki on hallussa, joten alan purkaa sähköposteja. Toinen proviisorimme on parhaillaan isyysvapaalla, ja tuuraan häntä muun muassa markkinointiin ja mainontaan liittyvissä asioissa. Tänään se tarkoittaa, että huolehdin paikallislehteen tulevan mainoksen eteenpäin ja päivitän verkkosivuja.


KLO 10.45 Tarkistan Treetin kautta tulleet tilaukset. Treet on Avainapteekkien mobiilisovellus, jonka kautta asiakkaat voivat tehdä tilauksia, saada lääkeneuvontaa ja ylläpitää omaa lääkelistaa puhelimellaan.
Treet on ollut käytössämme vajaat kaksi vuotta, ja tilauksia tulee jo päivittäin. Sovelluksella voi ostaa paitsi itsehoitotuotteita myös valtaosaa reseptilääkkeistä, joten lääkeneuvonta joko puhelimitse tai chatissa on tärkeässä roolissa. Tehtäviimme kuuluu varmistaa, että asiakas tietää, miten käyttää lääkettä oikein ja turvallisesti.
Nyt Treetissä on ilmoitus, että asiakas haluaa ostaa reseptilääkkeen. Avaan keskustelun chatissa ja kysyn,mitä hän haluaa tilata. Kun hän vastaa, voin tehdä tilauksen ja antaa lääkeneuvonnan, ja asiakas maksaa ostoksensa sovelluksessa. Kätevää!
Lääkemyynti on vahvasti säädeltyä, joten täällä apteekin päässä Treet tarkoittaa sukkulointia kolmessa eri järjestelmässä: sovelluksen verkkoversiossa, verkkokauppaohjelmassa ja apteekkijärjestelmässä. Meille on tärkeää kaikin tavoin helpottaa asiakkaidemme elämää, ja siksi on hyvä, että kehitetään uusia, digitaalisia ostokanavia.

Proviisorin työ
Heidi käsittelee päivän aluksi Treet-mobiilisovelluksen kautta tulleet tilaukset, joissa on niin reseptilääkkeitä kuin itsehoitovalmisteita.


KLO 11.50 Rouva tulee hakemaan kamferitippoja sydämen toiminnan virkistämiseen. Tipat ovat erityisesti iäkkäämpien asiakkaiden suosiossa. Tippoja ei ole jäljellä hyllyssä, joten minun on analysoitava aamullatullut
lähetys ennen kuin voin tuoda ne myyntiin. Tilaamme tipat toisesta apteekista, sillä emme enää valmista niitä itse.
Printtaan analyysitodistuksen sopimusvalmistusapteekin verkkosivuilta, merkitsen erän omaan kirjanpitoomme, teen vielä kaikkiin pulloihin merkinnän mustekynällä ja lisään ne varastosaldoihin. Menetelmällä varmistetaan, että tuote on juuri oikea ja mahdolliset reklamaatiot voidaan osoittaa oikeaan paikkaan.


KLO 12.10 On lounastauon aika, joten suuntaan taukohuoneeseemme. Apteekkari Mikko Kananen on jo juomassa jälkiruokakahvia, mutta ehdimme porista hetken. Hän katsahtaa niin merkitsevästi ”herkullisen” näköistä kesäkurpitsapaistostani, että purskahdan nauruun. Ruoka- ja kahvipaussit työkavereiden kanssa ovat työpäivän suola. Huumoria riittää ja jokainen saa olla oma itsensä.
Lounaan jälkeen isken kiinni työvuorolistoihin, joiden tekeminen on vahvuuteni – ainakin työkavereideni mielestä. Pidän ylipäätään kaikenlaisista palkanlaskentaan, toimintaohjeisiin ja laadunvalvontaan liittyvistä tehtävistä. Teen myös palkkaohjeistuksen palkanlaskentaan.


KLO 14.20 Kahvipaussi. Tavallisesti olen varsinainen kahvikissa, jolle kelpaa pannunpohjat vielä myöhään iltapäivälläkin. Nyt raskaana ollessani olen joutunut vähän toppuuttelemaan.
Kofeiinin voimalla perehdyn nettiajanvarausjärjestelmän vaatimuksiin, sillä nykyinen on menossa vaihtoon. Sähköinen ajanvaraus on tärkeä osa palveluamme, sillä sieltä asiakkaat voivat varata ajan paitsi farmaseutille esimerkiksi lääkehoidon arviointiin myös tiloissamme työskentelevälle sairaanhoitajalle tai kosmetologille.

Treet -mobiilisovellus
Treet-sovelluksen kautta saa lääkeneuvontaa myös ilman ostamista – asiakkaan ei siis tarvitse jäädä yksin pohtimaan lääkkeidensä käyttöä. Heidi Juntunen esittelee, kuinka jättää soittopyyntö tai aloittaa chat-keskustelu.


KLO 15 Aamuvuorolaisten vuoro loppuu, joten siirryn takahuoneesta palvelemaan asiakkaita itsehoitopuolelle. Päivien pimennettyä ihmiset ovat kiinnostuneita D-vitamiinista. Kyselen heiltä ruokavaliosta ja elintavoista, sillä ne vaikuttavat annossuosituksiin.
Opastan asiakkaille myös Treetin käyttöä. Pienille flunssaisille lapsilleen särkylääkettä hakemaan tullut isä ilostuu, kun kerron hänelle, että Treetin kautta tehdyt tilaukset voi hakea ympäri vuorokauden noutolokerikosta ja tarvittaessa meiltä voi tilata kotiinkuljetuksenkin. Vuorotyöläisen kun on välillä vaikea ehtiä paikan päälle apteekin aukioloaikoina.
Tärkeä osa työtämme on myös olla toistemme tukena, kun tulee vaikeampia asiakaspalvelutilanteita. Se koskettaa meitä ammattilaisiakin, kun asiakkaana käy vaikka juuri leskeytynyt tai vakavan diagnoosin saanut ihminen. On turvallista tehdä töitä, kun tietää, että vertaistukea on aina saatavilla. Joskus asiakkaan tunteet saattavat kuumentua. Hänen voi olla vaikea ymmärtää esimerkiksi sitä, miksi hän ei voi saada puolen vuoden lääkkeitä kerralla.
Puhumalla asiat selviävät. Tänään on rauhallinen iltapäivä, joten ehdimme myös somistaa myymälää.

KLO 1 8 .00 En ole tänään sulkuvuorossa, joten pääsen lähtemään heti apteekin sulkeuduttua. Ajan kotiin lepäämään, sillä vauvamahan kanssa koko päivän touhuaminen alkaa jo tuntua kehossa. Voin huoletta jättää työkavereilleni sulkemiseen liittyvät toimet, kuten kassan tilitykset ja lukitsemiset, ja tulla taas aamulla hyvillä mielin töihin.