Terveys

Voihan kuitu!

Suurin osa suomalaisista saa ravinnostaan liian vähän kuituja. Tulokset ilmenevät Finravinto 2017 –tutkimuksesta eikä tilanne ole siitä juuri muuksi muuttunut. Se on minulle yllätys. Suomalaisethan syövät paljon leipää! Ainakin minä ja koko lähipiirini. – Moni asiakkaani kertoo syövänsä kuitupitoista leipää, mutta ei todellisuudessa osaa arvioida onko leivässä kuituja, sanoo ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen (HS 16.4.2020).

Ruottisen mukaan ihmiset ajattelevat, että leivän jyväpitoisuus tai tummempi väri olisivat merkkejä kuitupitoisuudesta. Näin se ei kuitenkaan ole. Varsinkin sekaleivässä on yllättävän vähän kuitua. Kuidun osuus tulisikin tarkistaa pakkauksesta ja riittävän kuitupitoisessa leivässä pitäisi olla kuitua vähintään 6 grammaa/100g.

Ravitsemusterapeuttien mielestä kuidun merkitys ei ole oikein avautunut suomalaisille. Kuidun saantiin pitäisi suhtautua vähintäänkin yhtä suurella kiinnostuksella kuin proteiinin saantiin, koska kuiduilla on kiistattomia terveysvaikutuksia. – Sydän- ja verisuonitaudit sekä tyypin 2 diabetes ovat Suomessa niin iso riski, että kuiduista ei kannata karsia. Riittävä kuitumäärä pienentää myös paksusuolen syövän riskiä, sanoo Soile Ruottinen.

Tuo on minulle jokseenkin tuttua. Sen sijaan ei ole tullut mieleenkään, että kuidut toimivat elimistössä lakaisukoneen tavoin ja vievät ruoansulatuksesta haitallisia aineita mukanaan.

Kuituja on viljan lisäksi kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä, mutta niiden sisältämä kuitu ei yllä täysjyväviljavalmisteiden ja erityisesti ruisleivän kuitumääriin. Lisäksi olisi hyvä saada kuituja erilaisista lähteistä. Muista myös pähkinät ja siemenet!

Jos tuntuu siltä, että kuitua on vaikea saada tarpeeksi esimerkiksi vatsan ja suoliston ongelmien takia, kannattaa ottaa avuksi kuitulisät. Apteekissa on varsin laaja kuitulisävalikoima, josta itse käytän päivittäin mm. Sunwic-, Husk-, Agiocur- tai Vi-Siblin-merkkisiä kuituvalmisteita. Erityisesti komppaan Vi-Sibliniä*. Tuote on itsehoitolääke, joka koostuu ispaghulansiemenkuoresta. Parhaiten se tunnetaan nimellä psyllium. Juuri psylliumpohjainen kuitulisä sopii ravitsemusterapeuttien mukaan myös vatsavaivaisille. Jos Vi-Siblin-rakeiden nauttiminen juomalla veteen sekoitettuna tuntuu hankalalta, rakeet voi sekoittaa vaikkapa smoothieen, puuroon tai jogurttiin. Minkä tahansa kuitulisän käyttäminen kannattaa kuitenkin aloittaa aina varovasti.

Vinkki: Vi-Sibln-kuituvalmisteita on kahdenlaisia. Jos kärsit ärtyneestä suolesta, valitse oranssi pakkaus. Se sopii FODMAP- ja vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaville. 

Blogiin ei liity kaupallista yhteistyötä.

* Vi-Siblin on tarkoitettu toistuvan ummetuksen hoitoon sekä päivittäisen kuidunsaannin lisäämiseen. Apteekista ilman reseptiä. Yli 12-vuotiaille. Sopii käytettäväksi myös raskauden ja imetyksen aikana. Vaikuttava aine ispaghulansiemenkuori. Tutustu huolellisesti pakkausselosteeseen ennen käyttöä. Markkinoija Pfizer. 

Lue lisää Vi-Siblinistä täältä.