Terveys

Teksti: Elina Teerijoki
Kuva: Suvi Elo

Päivä Rauman Ensimmäisessä Apteekissa

Tiimeihin jakautuminen rytmittää myös apteekkitöitä. Rauman Ensimmäisen Apteekin farmaseutti Armi Wils on erikoistunut lääkehoidon arviointiin ja annosjakeluun.

KLO 8.00 Päivä alkaa poikkeuksellisen aikaisin tietosuojapalaverilla, sillä laajemmat palaverit on parasta pitää silloin, kun apteekki ei vielä ole auki. Käymme läpi perusteellisesti apteekin tietoturva-asioita: puhumme henkilöllisyyden varmistamisesta puhelinasioinnissa, asiointivaltuuksista, verkkoapteekin tietosuoja-asioista, apteekin yhteistyökumppaneilta vaadittavasta tietosuojasta, kyberturvasta ja henkilöstön tietosuojakoulutustarpeista.

KLO 9.00 Apteekki avautuu. Oma työvuoroni alkaa vasta kymmeneltä, mutta aamun palaverin vuoksi jään jo paikalle.

KLO 10.00 Annosjakelulääkkeiden käsittelyä. Kollegani Amanda Rizvanov ja minä olemme apteekin annosjakeluvastaavat. Käymme viikottain läpi annosjakelutilaukset, joita toimitamme sekä yksityisille asiakkaille että erääseen hoivayksikköön. Tarkistamme, onko tilauksissa muutoksia, ja varmistamme, että kaikki saavat oikean määrän oikeita lääkkeitä.
Yksityisasiakkaiden lääkkeet pakataan asiakkaan tiedot sisältävällä tarralla merkittyihin paperipusseihin. Osa niistä noudetaan apteekista, mutta osan toimitamme lähellä asuville asiakkaille itse, samoin hoivayksikköön vietävän lääkelaatikon.

KLO 11.00 Vietän parinkymmenen minuutin lounastauon apteekin taukotilassa.

KLO 11.20 Lounaan jälkeen jatkan työskentelyä reseptitiskillä. Asiakaspalvelu on minulle mieluista työtä, on mukavaa auttaa asiakasta. Asiointi saa kestää juuri niin kauan kuin asiakkaalla on tarve. Meillä on paljon uskollisia kanta-asiakkaita, jotka kiittävät rauhallisesta palvelusta.

Osa farmaseutin työstä jää asiakkaalta piiloon. Tarkistamme esimerkiksi aina tietyn listan asioita ennen kuin annamme asiakkaalle hänen pyytämänsä reseptilääkkeen, mutta jos kaikki on kunnossa, siitä ei erikseen mainita. Käytäntö varmistaa, että oikea asiakas saa oikean lääkkeen oikealla annostuksella. Lääkkeiden noutamisessa meitä auttaa väsymätön apulaisemme, lääkerobotti Tellu.

KLO 13.00 Meillä on 14 työntekijää, ja tiimityötä tehdään paljon. Vastuualueita on jaettu mieltymysten ja käytyjen lisäkoulutusten mukaan. Meillä on esimerkiksi verkkoapteekkitiimi, markkinointitiimi, sometiimi sekä astma-, diabetes- ja sydänvastaavat.

Tänään iltapäivä alkaa verkkoapteekkipalaverilla. Verkkoapteekkitiimiä vetää kollegani, proviisori Birgitta Jokinen. Verkkoapteekin käyttö lisääntyi koronan myötä selvästi, ja myös reseptilääkkeiden hankkiminen verkon kautta on yleistynyt. Palvelu täydentää perinteistä apteekkipalvelua. Meillä on verkossa asiakkaita kaikkialla Suomessa.
Olen työskennellyt apteekkialalla valmistumisestani saakka vuodesta 1981, ja Rauman Ensimmäiseen Apteekkiin tulin vuonna 2009. Olen kouluttautunut jatkuvasti työn ohessa. Työ antaa enemmän ja siinä on enemmän sisältöä, kun osaamista päivittää kouluttautumalla. Meillä on hyvin koulutusmyönteinen ilmapiiri.

Viimeksi käymäni laaja koulutuskokonaisuus oli lääkehoidon arvioijan koulutus, josta valmistuin noin vuosi sitten. Tarjoamme lääkehoidon arvioinnin palvelua yksityisasiakkaille. Lääkehoidon arvioija on avuksi esimerkiksi silloin, kun reseptilääkkeitä on määrännyt moni eri lääkäri eikä niiden yhteisvaikutuksia ole aiemmin tarkasteltu. Lääkehoidon arvioijan koulutus antaa apua myös asiakaspalvelutyöhön, jossa tulee kysymyksiä aivan laidasta laitaan.
Toimin myös apteekin lääkitysturvallisuusvastaavana. Se on uusi tehtävä, jossa tarkoituksena on käydä läpi pienetkin läheltä piti -tilanteet ja miettiä, miten virheiden riskiä voisi jatkossa edelleen pienentää. Tehdas vastaa siitä, että lääkevalmiste on oikeanlainen, mutta me tarkistamme kaiken jakeluun liittyvän.

Läheltä piti -tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että asiakkaalle on vähällä mennä väärä lääke. Silloin tällöin työpäiviin tulee vaihtelua siitä, että toimin varahoitajana sivuapteekissamme, parin kilometrin päässä sijaitsevassa Otan Apteekissa.

Seisomassa: Birgitta Jokinen, istumassa vas: Amanda Rizvanov, Tiia Hacklin, Armi Wils. Selin Päivi Lehto.


KLO 1 4 .00 Työskentelen asiakaspalvelussa itsehoitopuolella. Jokaisen työvuoroon kuuluu noin tunnin pituinen itsehoitovuoro. On tärkeää, että itsehoitopuolella on aina farmaseutti auttamassa asiakasta. Moni tulee apteekkiin hakemaan vaikkapa naapurin tai sukulaisen suosittelemaa tuotetta, eikä se välttämättä olekaan asiakkaalle itselleen paras vaihtoehto. Meillä on tavoitteena kohdata kaikki asiakkaat edes lyhyesti ja kysyä, olisiko tarvetta farmaseutin avulle.

Autamme asiakasta löytämään parhaan vaihtoehdon, ja tarvittaessa ohjaamme olemaan yhteydessä lääkäriin. Henkilökohtaiset asiakaskontaktit vaativat hyvää silmää ja kokemusta, että pystyy lähestymään asiakasta olematta tungetteleva. Jotkut asiakkaat haluavat asioida rauhassa. Palvellessa pitää aina antaa parastaan, ja siksi itsehoitopuolen vuorot ovat meillä melko lyhyitä.

KLO 1 4 . 3 0 Kun asiakkaita on hetken aikaa vähemmän, inventoin itsehoitopuolen vastuuhyllyjäni. Vastuullani ovat magnesiumtuotteiden, maitohappobakteerien ja vitamiinien hyllyt. Hyllyjä on pidettävä yllä päivittäin, ja samalla tarkistan, onko joukossa vanhenevia tuotteita.

KLO 1 6 . 1 5 Huomaan, että iltavuoromiehitys on jo paikalla ja töissä, joten lopetan työvuoroni ja lähden
joogasalille rentoutumaan.