Terveys

Teksti: Niina Riihimaa
Kuva: Tiina Rahko

Kuka tarvitsee C-vitamiinia

Suurin osa suomalaisista saa C-vitamiinia riittävästi marjoista, hedelmistä ja vihanneksista. C-vitamiinia voi ottaa turvallisesti purkista, jos jatkuvasti väsyttää tai uusi flunssa iskee.

C-vitamiinin tarve imettävällä äidillä

“Odotusaikana äidin ravintoaineiden tarve kasvaa, kun niiden on riitettävä myös vauvan kasvuun. Imetyksen aikana C-vitamiinia tarvitaan edelleen paljon. Äidin keho on kovilla, mikä saattaa vaikuttaa vastustuskykyyn. Raskaana oleville suositellaan C-vitamiinia 85 mg ja imettäville 100 mg päivässä. Raskaana oleville suositelluissa rautavalmisteissa on monesti mukana C-vitamiinia.
Lasten C-vitamiinin tarve riippuu iästä. Alle kouluikäisillä se on noin 30 mg, 7– 13-vuotiailla 40– 50 mg ja sen jälkeen koko aikuisiän 75 mg päivässä. C-vitamiinia ei voi saada liikaa. Ylimäärä poistuu elimistöstä virtsan mukana. Vain virtsakiviin taipuvaisten kannattaa harkita tarkkaan C-vitamiinilisän käyttöä.”

C-vitamiini tarve urheilijalla

C-vitamiini eli askorbiinihappo on antioksidantti, joka suojaa elimistöä hapettumiselta ja edistää immuunipuolustusta. Päivittäisen annoksen saa 1–2 appelsiinista tai desistä mustaherukoita. Tyrni on todellinen vitamiinipommi. C-vitamiinia saa paljon myös paprikasta ja kaaleista. Kuorineen keitetyissä perunoissakin on C-vitamiinia.
Fyysinen rasitus lisää C-vitamiinin tarvetta. Muutaman kerran viikossa liikkuva ei kaipaa C-vitamiinilisää, toisin kuin aktiiviurheilija. Henkinenkin stressi voi olla syy ottaa C-vitamiinia purkista – etenkin, jos ruoka ei oikein maistu. Moni ottaa C-vitamiinia ehkäistäkseen flunssaa tai hoitaakseen sen oireita. Tutkimusten mukaan lisävitamiini ei ehkäise flunssaa mutta saattaa lyhentää sen kestoa.

C-vitamiinin tarve tupakoitsijalla

Tupakointi lisää C-vitamiinin tarvetta. Jos ei syö runsaasti marjoja, hedelmiä tai vihanneksia, saattaa purkkivitamiini olla aiheellinen. Yksipuolinen, kuten pääosin leipään tai makaroniin perustuva ruokavalio voi kenellä tahansa aiheuttaa lievän C-vitamiinin puutoksen. Sen oireita ovat jatkuva väsymys, infektioherkkyys ja verenvuodot ilman näkyvää syytä.

Laihduttajan on syytä muistaa, että pitkään jatkuva matalaenerginen dieetti voi jättää vähälle myös tuikitärkeät vitamiinit ja hivenaineet. C-vitamiinia myydään nieltävinä tabletteina, purutabletteina ja poretabletteina. Tarjolla on myös valmiste, josta C-vitamiini imeytyy hiljalleen pitkän ajan kuluessa.